رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یک هزار میلیارد تومان متمم سفر ریاست جمهوری به جهاد کشاورزی لرستان اختصاص یافته است.

به گزارش ایلدانیوز، سید عماد شاهرخی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزار میلیارد تومان متمم سفر ریاست جمهوری به جهاد کشاورزی لرستان اختصاص یافته است.

وی افزود: در ابتدا ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کشاورزی لرستان در نظر گرفته شده بود که با حمایت‌های استاندار لرستان و نماینده ولی فقیه در استان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بخش فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی به لرستان اختصاص یافت.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل لرستان در حوزه شیلات، گفت: لرستان در رده اول شیلات در رده استانهای غی ساحلی در کشور قرار دارد.

شاهرخی افزود: تلاش بر این است تا لرستان به قطب پرورش خاویار در کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۰ طرح نیمه تمام در بخش کشاورزی داریم که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تصریح کرد: بطور میانگین هر طرح به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به بهره برداری برسد. یعنی در مجموع به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام و بهره برداری از این تعداد طرح کشاورزی نیاز است.

شاهرخی گفت:  کشاورزی یکی از بخش های با ظرفیت و پتانسیل است که می توان در جهت رونق تولید و اشتغال بهترین استفاده را از آن داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است. که شهرستان کوهدشت رکوردار بیشترین میزان خرید گندم در سطح استان است.

وی افزود: از ۱۲۳ هزار تن گندم تحویلی در سال ۱۴۰۰ به بیش از از ۵۰۰ هزار تن در امروز رسیده ایم. بنابراین باید به این سمت و سو حرکت کنیم که به سمت کشاورزی اقتصاد محور پیش برویم.

شاهرخی اظهار کرد: برای رعایت تناوب کشت، می توان از گیاهان دارویی، علوفه ای، دانه های روغنی و… استفاده کرد و با تناوب کشت به سمت کاهش بیماری‌ها، افزایش تولید و بالا بردن بهره وری حرکت کنیم تا کشاورزی معیشتی را به سمت کشاورزی اقتصاد محور و با اشتغال و درآمد پایدار پیش ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: جهاد کشاورزی متولی تولید است و با صدور مجوز در پهنه کشاورزی، تیر خلاص به بخش کشاورزی آن بخش و منطقه زده می شود و یکپارچه سازی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: سیاست اصلی سازمان جهاد کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی است و این موضوع به تمام مراکز و شهرستانها ابلاغ شده است ، تا پایان سال ۱۴۰۲ بایستی تمامی مراکز خدمات جهاد کشاورزی لرستان یک پهنه و سایت یکپارچه سازی داشته باشند.

شاهرخی عنوان کرد: در راستای جهش تولید در دیمزارها کارهای بزرگی انجام شده است به گونه ای که افزایش۱۳ درصدی میانگین کسب شده است.

وی افزود: در طرح جذب ادوات کشاورزی، از ۷۵ دستگاه به ۲۵۵  دستگاه در سالجاری رسیده ایم یعنی بیش از ۳ برابر افزایش جذب ادوات صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تقویت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی یکی دیگر از مسائل مهم و اساسی است و باید این حوزه مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و بخش کشاورزی به بالاترین جایگاه خود برسد.

وی تصریح کرد: بایستس از تشکل های کشوری در این راستا بهترین استفاده را ببریم زیرا آنها اعتبارات و ظرفیت های خوبی دارند و باید به حوزه کشاورزی استان ورود کنند تا بتوانند زنجیره کشاورزی را تکمیل کنند.

شاهرخی عنوان کرد: ایجاد روستا بازار در هر شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد و از این ظرفیت برای عرضه محصولات با کیفیت به مردم استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به میزان جوجه ریزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خالی سالن های مرغداری لرستان برای ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی بود اما مرکز برای لرستان ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت سالن ها یعنی تولید ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی را صادر کرد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه شرایط در لرستان برای تولید این میزان قطعه جوجه مهیا نبود اما خوشبختانه تولید کنندگان توانستند علاوه بر عملی کردن تعهدات استان مبنی بر تولید ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه، صد هزار جوجه نیز بیشتر تولید کنند.

وی ادامه داد: لرستان در خصوص جوجه ریزی جزو استانهای برتر است و این در حالی است که با مشکل تامین سویا برای مرغداران مواجهه بودیم اما این آمار ثابت کرد که تولید کنندگان لرستانی با وجود محدودیت ها همواره پای تولید هستند.