مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت: اعتبارسنجی متقاضیان برای دریافت تسهیلات بدون ضامن در ۱۳ بانک دولتی و نیمه دولتی این استان ضروری است.

به گزارش ایلدانیوز، الهام شاداب فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی دستور رییس جمهور و براساس بخشنامه جدید وزارت اقتصاد و دارایی، همزمان با سراسر کشور طرح حذف ضامن برای وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در لرستان اجرا می‌شود و بانک‌ها موظف به رعایت این بخشنامه هستند.

وی گفت: در طرح حذف ضامن که مشمولان آن در مرحله نخست کارکنان دولتی، مستمری‌بگیران و بازنشستگان می‌باشند بانک‌ها موظف هستند از متقاضیان وام‌های کمتر از ۵۰ میلیون تومان تنها گواهی کسر حقوق و از متقاضیان وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی گواهی کسر حقوق به اضافه چک یا سفته شخص وام‌گیرنده را تحویل بگیرند.

وی افزود: در این طرح، اعتبارسنجی جایگزین ضامن شده است و افراد متقاضی وام باید با مراجعه به سامانه اعتبارسنجی www.mycredit.ir نسبت به میزان اعتبار خود اقدام کنند که در صورتی که رتبه اعتباری متقاضی A و B باشد می‌توانند بدون ضامن نسبت به دریافت وام خود اقدام نمایند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان ادامه داد: حذف ضامن به این معنی نیست که همه افراد جامعه می‌توانند وام دریافت کنند زیرا ضوابط پرداخت تسهیلات تغییر نیافته و برای آن بودجه و اعتبار تعیین نشده و تنها تفاوت ایجاد شده این است هر فردی که طبق روال همیشگی قوانین بانکی واجد شرایط دریافت تسهیلات باشد، برای دریافت وام خرد، نیازی به ارائه ضامن رسمی ندارد و گواهی کسر از حقوق برای وی کافی است.

شاداب فر بیان کرد: اکنون ۱۳ بانک دولتی و نیمه دولتی ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، تجارت، ملت، صادرات، رفاه، مهر ایران و پست بانک مشمول این طرح هستند و متقاضیان می‌توانند بدون ضامن در صورت اعتبارسنجی وام خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها براساس اعتبارسنجی این تسهیلات را به کارکنان بخش خصوصی نیز پرداخت خواهند کرد گفت: منابع جدیدی به بانک‌ها تحت این موضوع اعلام نشده است و تنها افرادی که شرایط دریافت تسهیلات را دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه بعضی از بانک‌ها اعلام کرده‌اند حذف ضامن در قبال سپرده‌گذاری، بلوکه شدن بخشی از مبلغ وام یا شرط میزان حقوق بالای ۱۰ میلیون تومانی اجرا می‌شود تخلف بشمار می‌رود و مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به بازرسی بانک مربوطه، یا بازرسی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان مراجعه و یا شکایات خود را در سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع به آدرسbazresi.mefa.ir ثبت کنند که تمامی شکایات ظرف مدت ۴۸ ساعت رسیدگی خواهد شد.

شاداب فر بیان کرد: گزارش وام‌های قبلی، چک‌های برگشتی، وضعیت ضمانت در قراردادهای مختلف و بدهی‌های مالیاتی از موارد اعتبارسنجی می باشد.

وی اضافه کرد: شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که حقوق آنها در بانک‌های زیر مجموعه وزرات اقتصاد پرداخت می‌شود و شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های دولتی می توانند از این طرح استفاده کنند.