محسن آزادبخت: هر سال حوالی عید حجم زیادی حبوبات و غلات صرفا برای داشتن سبزه سفره هفت سین دور ریخته می‌شوند، سبزه‌هایی که عمر کوتاهی دارند و مهمان چند روزه‌ی خانه‌ی ما هستند. سبزه‌هایی که عطر خوشایندی ندارند و گاهی با زرد شدن سر برگ‌ها یا افتاده شدن‌شان منظره‌ی بدی به وجود می‌آورند.

اسراف

محسن آزادبخت/ ایلدا نیوز

 

هر سال حوالی عید حجم زیادی حبوبات و غلات صرفا برای داشتن سبزه سفره هفت سین دور ریخته می‌شوند، سبزه‌هایی که عمر کوتاهی دارند و مهمان چند روزه‌ی خانه‌ی ما هستند. سبزه‌هایی که عطر خوشایندی ندارند و گاهی با زرد شدن سر برگ‌ها یا افتاده شدن‌شان منظره‌ی بدی به وجود می‌آورند.

خانواده‌های ایرانی برای پاسداشت آیین کهن عید نوروز حدود دو هفته پیش از عید نوروز اقدام به کاشت سبزه در ظرف‌های مختلف مانند ظروف سفالی و یک‌بار مصرف برای سفره‌های هفت‌سین می‌کنند و در نهایت در روز طبیعت «سیزده به در» این سبزه‌ها را در طبیعت رها کرده یا نقش بر سنگ‌فرش خیابان‌ها می‌کنند و دور می‌ریزند.

برخی از خانواده‌ها هر ساله نزدیک ایام عید بین دو راهی عمل به تکلیف و رسوم گذشته و هدر‌دادن این دانه‌ها و اسراف آنها مردد می‌مانند؛ ولی دست آخر هم با این توجیه که مگه سفره هفت‌سین بدون سبزه می‌شه! دست به‌کار کاشت سبزه می‌شوند و با این کار چندین تن گندم و ماش و عدس و دیگر حبوبات و غلات را دور می‌ریزند. اگر تأملی در چند نکته زیر داشته باشیم، شاید برای عید پیش رو اقدام مناسبی برای جلوگیری از اسراف صورت پذیرد؛

۱ـ با توجه به حدود ۲۵ میلیون خانوار ایرانی، اگر هر خانوار ایرانی فقط ۲۰۰ گرم گندم برای سبزه مصرف کند، پنج هزار تن گندم به هدر می‌رود.

۲ـ بنا بر بررسی‌های صورت گرفته برای تولید و کشت یک کیلوگرم گندم هزار و ۳۰۰ لیتر آب نیاز است. در وضعیتی که کشور با خشکسالی مواجه است برای سبز کردن سفره هفت‌سین عید، ‌چند لیتر آب هدر می‌رود؟

۳ـ اسراف در مصرف غیر منطقی گندم بر حجم واردات آن اضافه می‌کند.

۴ـ برخی افراد برای کاشت سبزه از ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند و در پایان ایام عید (سیزده به در) سبزه‌های خود را در نهرها، جوی آب یا طبیعت رها می‌کنند. باقی ماندن این ظروف تجدیدناپذیر در طبیعت، ‌یکی از عوامل اصلی آسیب به محیط زیست است و …

حال با توجه به این شرایط باز هم می‌توان سبزه هفت سین را داشت؛ ولی به شکل دیگر که نه در آن گندم اسراف شود، ‌نه آب هدر رود و نه محیط زیست آلوده گردد.

بیاییم با فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها به جای کاشت این نوع سبزه‌ها (گندم،‌ عدس،‌ ماش و…) از کاشت دانه های دیگری مانند سبزیجات خوراکی (ریحان، نعنا، پونه و…) مرکبات، صیفی جات و حتی برخی از گیاهان دارویی و تزیینی به عنوان سبزه هفت‌سین استفاده و بهره‌برداری کنیم تا ضمن تأمین زیبایی سفره‌های هفت‌سین، از اسراف چندین تن از غلات و حبوبات و هدر رفت آب جلوگیری شود.

 

  • نویسنده : محسن آزادبخت