مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، گفت: از درگیرشدن ۹ کوهنورد در «اشترانکوه» این استان خبر داد.

به گزارش ایلدانیوز، محمد قدمی در سخنانی، اظهار داشت: یک گروه تیم ۹ نفره روز گذشته به منطقه «سن بران» ازنا صعود می‌کنند که متأسفانه درگیر بهمن می‌شوند.

 

وی افزود: از این ۹ نفر دو نفر اهل شهرستان ملایر استان همدان و مابقی اهل لرستان هستند که دو نفر مصدوم شده و در مجموع چهار نفر نجات یافتند، اما پنج نفر دیگر متأسفانه زیر بهمن گرفتار شدند.

 

مدیرعامل هلال‌احمر لرستان، تأکید کرد: تیم‌های امداد زمینی و هوایی برای یافتن و امدادرسانی این کوهنوردان به منطقه اعزام شده که اخبار دقیق به‌محض حضور این تیم‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

قدمی با اشاره به اینکه علاوه بر تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر تیمی متشکل از کوهنوردان ازنا نیز به منطقه اعزام شده است، ادامه داد: متأسفانه این منطقه بهمن خیز است و دراین‌خصوص هشدارهای لازم داده شده بود، لذا کوهنوردان باید نکات ایمنی و ارزیابی منطقه در صعود را جدی بگیرند.

 

بنابراین گزارش اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

 

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.